Oportunități de afaceri sau idei geniale?

Oportunitățile de afaceri necesită un proces amplu de identificare astfel că, putem distinge mai multe faze prin care urmează să trecem. În primul rând, identificarea ideii urmată de analiză și de evaluarea metodelor de punere în practică și în final, exploatarea acesteia.

Bineînțeles că totul începe de la o idee care ne încânta și în care putem întrevedea un potențial pe piața unde urmează să acționăm. Hazardul, cum îmi place de multe ori să spun, joacă și el un rol important chiar și în descoperirile științifice, în crearea de noi invenții sau în înființarea unor afaceri.

În același timp trebuie să rămânem realiști și să nu așteptăm întotdeauna ca șansa sau norocul să dea peste noi. Până la urmă depinde de noi și de fiecare în parte să putem identifica și să ne ascuțim simțurile în această zona a infinitelor posibilități.

Ideile inovatoare

Știm că, de-a lungul timpului, o groază de descoperiri sau invenții au apărut în urma unor accidente sau a unor întâmplări care la început nu au avut legătură cu descoperirea ulterioară. Există chiar o denumire pentru acest lucru sub forma termenului de serendipitate (serendipity). În istoria îndepărtată, oameni precum Isaac Newton, Horace Mann sau Alexander Fleming au făcut ca noțiunea de serendipitate să capete formă și sens. Putem cauta cu totul și cu totul altceva, pentru ca la un moment dat, să avem revelația unei alte idei geniale.

Chiar dacă de cele mai multe ori șansa joacă un rol important în anumite descoperiri, nu înseamnă că este totul. Numeroși factori și conjucturi sunt necesare pentru a percepe imprevizibilul. Putem să ne imaginăm copiii care, prin curiozitatea și ingeniozitatea lor, reușesc să inventeze noi jocuri și noi reguli.

Pentru sporirea șanselor și vizualizarea clară a oportunităților, acestea au nevoie să fie create și provocate în mediul în care activăm. Nimic nu va apărea și nu va capăta o formă doar meditând sau în lipsa unei acțiuni concrete. Învață deci, să recunoști oportunitățile care se pot desfășura înaintea ta! O viziune activă poate duce la descoperirea de noi oportunități de afaceri.

Ce anume reprezintă o oportunitate și ce o deosebește de alte miliarde de oportunități?

Când cauți acul în carul cu fan s-ar putea să nu fie întocmai plăcut și nici motivant. Însă, dacă reușim să ne construim un prototip mental a ceea ce ne-am dori sau a ceea ce suntem capabili să dezvoltăm, munca ulterioară va fi mult mai ușoară. Ține cont de faptul că ideea produsului sau seviciului pe care urmează să o expui, trebuie să aducă o valoare și să acopere o necesitate. Pentru a exista ca și companie sau firma, organizația pe care o reprezinți are nevoie să fie remunerată pentru produsul sau serviciile oferite.

idee de afaceri noua poate să provină de la o idee deja existentă și poate fi implementată cu o altă viziune, mult mai atrăgătoare și mai complexă. Am observat nevoia și setea din ce în ce mai prezentă a oamenilor pentru informare și, pe bună dreptate, atunci când dispunem de atâtea mijloace prin care ne putem documenta și prin care putem învața noi lucruri. Doar lecturarea cărților unor antreprenori de mare succes sau a unor studii științifice îți pot oferi o imagine de ansamblu în acest mediu interconectat al afacerilor.

Competențe și oportunități

Atunci când dispui de anumite calități, printre care și o puternică inteligență emoțională și socială, poți reuși să identifici situații sau idei la care nimeni nu ar fi îndrăznit să se gândească.

A avea noi perspective și a ști să filtrezi multitudinea de informații, duce la o bună identificare a oportunităților. Psihologii le denumesc abilități cognitve și însoțesc procesul de interpretare și învățare a noilor cunoștințe acumulate. Dacă ești atent, poți să recunoști și să interpretezi semnale sau informații pe care ai putea să le dezvolți. Nu întotdeauna dacă ești extrem de atent poți identifica și ideile de afaceri.

Este vorba doar de acea vigilența în mediul în care activezi și de capacitatea de a face legăturile potrivite. O altă calitate a omului inteligent, cu potențial de identificare de noi idei, este aceea de a fi curios și de a ști să pună întrebările potrivite. Analizezi un cadru sau un obiect și începi să te întrebi: oare ce îi lipsește? Ce l-ar face dezirabil și necesar? Care este îmbunătățirea pe care aș putea-o aduce? Cum aș putea transforma această situație într-o oportunitate de afaceri?

În alte articole mai vechi, indicam necesitatea notarii tuturor ideilor și analiza lor căci, bineînțeles, nu toate vor fi câștigătoare. Vizualizarea acestora și notarea plusurilor și a minusurilor, vor servi drept posibilitate de identificare a unei noi idei. Notează oricât de multe idei ai avea chiar dacă unele ți se par fără sens. Le poți tria și evalua ulterior.

Dacă ești foarte exigent cu ideile tale chiar de la început este posibil să se producă un blocaj și să nu mai reușești să emiți și alte idei creative. Poate unele ți se vor părea geniale, dar nu vor reprezenta o sursă de venit viabilă, altele vor implica costuri uriașe, dar tot acest proces este necesar în obișnuirea creierului cu aceste calități intuitive. Ca în aproape orice proces de învățare, va apărea un automatism al generării de soluții. Nu-ți face griji în privința posibilității de a percepe realitatea diform sau simplist căci sunt doar exerciții cognitive cu rol creativ.

Ieși din zona de confort!

De multe ori m-am gândit la cum aș putea inventa un mecanism sau un robot dacă nu am expertiză în inginerie? Ok, pot învața! Pot cerceta și îmi pot crea noi centre de intres sau îmi identific oportunitățile în domeniul pe care îl cunosc cel mai bine. Este foarte important însă să îndrăznești și să ieși din zona ta de confort pentru a putea avea idei inovatoare și cu impact benefic asupra vieții tale și a celor din jur.

Ca și în viață reală, ieșind din zona de confort, poți să avansezi în afaceri și să îți asumi riscuri. Zona de confort este un spațiu sigur. Este acel loc sau situație în care te retragi ori după un eșec ori pentru a preîntâmpina o situație riscantă. Zona de confort a fiecăruia dintre noi este diferită. Dacă rămâi în acel loc nu-ți vei permite să profiți de recompense și să ajungi acolo unde ți-ai dori (ideea ta de succes).

Vei vedea că depășirea zonei de confort te va face să simți multiple beneficii. De la sănătatea mentală și cea fizică, la avantaje financiare și în zona de relații, totul se va schimba.

oportunitati de afaceri
Ideorama
Articolul precedent Iulia Iuga-Dohmen – ID Inspired Design arhitectura de interior
Articolul următorLucian Cramba – dezvoltator aplicatie Beez
Ce este Ideorama? De cate ori nu ati accesat site-uri fiind in cautare de idei de afaceri, satui poate sa munciti pentru alte companii? Ei bine, si eu ma numar printre aceia care au strabatut internetul in lung si lat in descoperire de noi idei. Am descoperit, ca doar fiind informat si la curent cu trend-urile in materie de afaceri, poti sa emiti pareri pertinente. Ideorama nu detine adevarul absolut, cum nici eu nu il detin, insa modelele prezentate in articole sau interviuri ale antreprenorilor din diferite domenii, pot aprinde acea scanteie creativa si te pot inspira. Cred cu tarie ca sunt oameni ce pot fi motivati de povesti, de parerile celor ce au reusit cu adevarat sau a celor ce in permanenta intreprind afaceri de succes. Bineinteles, este important cadrul geo-economic si social in care alegem sa ne dezvoltam afacerile. Daca si tu ai o poveste de afaceri interesanta si vrei sa-i inspiri si pe ceilalti, o poti face scriindu-mi pe adresa de e-mail: info@ideorama.ro. Mult succes!

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.